Körmére néztek a robotpilótáknak – a repülés bizalmi kérdéssé válik

2025. június 21. 22:33

Bár a technológia egyre önállóbb, az emberi pilóták szerepe még évtizedekig meghatározó marad.

2025. június 21. 22:33
null

A szerző a Makronóm elemzője.

Évtizedek óta foglalkoztatja a közvéleményt és a szakmát a kérdés: vajon mikor jutunk el oda, hogy a repülőgépek emberi beavatkozás nélkül, teljesen autonóm módon közlekedjenek? A technológiai fejlődés valóban hatalmas léptekkel haladt előre, és ma már egyre több gép automata, ennek ellenére a kereskedelmi légi közlekedésben továbbra is elengedhetetlen az emberi pilóták jelenléte. 

Ennek az elsődleges oka a szigorú szabályozás, ugyanis a légügyi hatóságok által előírt tanúsítási folyamat a hagyományos repülők esetében is éveket és több százmillió dollárt emészt fel. Ha pedig új, például autonóm rendszerekről van szó, az eljárás tovább bonyolódik, ráadásul azok sikere sem garantált. 

Ennek ellenére több startup is belevágott az önvezető utas- és teherszállító repülők fejlesztésébe. Kisebb gépekkel, például elektromos légitaxikkal kezdik, amelyek néhány utast szállítanak. Csakhogy ezek a kisgépek még mindig gyakori baleseti forrást jelentenek, ellentétben a nagy légitársaságok biztonságos repülőivel. 

Gazdaságosság és biztonság: az autonómia két pillére 

Robert Rose, a Reliable Robotics vezérigazgatója – aki korábban a SpaceX-nél és a Teslánál is dolgozott – úgy véli, hogy az USA-nak megvan a szükséges technológiája a balesetek megelőzésére. A cég a Cessna Caravan gépek automatizálásán dolgozik, kezdetben teherszállítási célokra, különösen azokban a körzetekben, ahol a pilóták gyakran egyedül repülnek, méghozzá rossz időjárási körülmények között. 

A légitaxi-iparágban az autonómia gazdasági jelentősége még nagyobb. A startupok elképzelése szerint a városok felett tömegesen közlekednének néhány személyes eVTOL (elektromos, függőleges fel- és leszállásra képes) gépek, amelyeknél a pilóta helyettesítése nemcsak költséget spórol, de helyet is felszabadít egy fizető utas számára. 

Kínában már működik egy pilóta nélküli légitaxi, az EHang EH216–S. 

 A cikk folytatása a Makronóm honlapján olvasható:

Címlapfotó: MTI/AP/Michel Euler

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.eu oldalon.

 

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tasi János
2025. június 21. 22:45
Kedves Kíra, Nem akarom elkeseríteni, de már a 2001 szeptember 11.-ei ön terror akciókat IS távvezérléssel irányították. Igaz, hogy a Boeing-Honeywell uninterruptible autopilot system nem teljesen autonóm, de a nevéből is sejthető, hogy 100%-ig garantálja, hogy KIZÁRJA A PILÓTÁKAT a gép irányításából és külső irányítás alá helyezi azt. A külső irányítást akkor még emberi beavatkozással végezték, de a parancsok automatizálása már most sem okozna nagy gondot!... ...Legfeljebb az emberek nem ülnének többé repülőre... Mert ugye mi van, ha "valakik" úgy gondolják (megint), hogy világpolitikai okokból megérné az ő gépüket IS rükvercbe kapcsolni röviddel a felszállás után?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!